Yoga for astma2018-10-22T10:45:55+00:00

Yoga for astma

Spesifikke yoga terapi og mediyoga programmer for pasienter som lider av astma kan være nyttig. Selv om de yogiske prosessene ikke produserer øyeblikkelige resultater og må utføres i lange perioder, forblir effekten lenge, og anfallene kan reduseres.

Hva er astma?

Folk tenker generelt ikke på hvordan de puster, siden det er en naturlig og automatisk ting som bare skjer for de fleste. Vi trenger ikke å være bevisst på det, men dette gjelder ikke astmapasienter.

Astma er en livstruende sykdom, selv om man ikke dør av ett astmaanfall. Det er en livstruende sykdom fordi den tærer på pasienten ved å rappe personens energi.

Astma er ikke annet enn en forstyrrelse utviklet i prosessen med åndedrett. Astmapasienten kan ikke puste nok luft inn og ut. Dermed får ikke kroppen nok oksygen. Denne hindringen av prosessen med å puste kalles et astmaanfall. Intensiteten av anfallet kommer an på sykdommens art.

Mentalt stress er en viktig årsak til astma. Å spise mat som er farlig for helsen og som leder til en allergisk reaksjon forårsaker også at en person lider av astma. Astma kan også være arvelig. Det kan allikevel ikke forutses at et barn av en astmatisk forelder vil få astma.

Diett

Ikke-vegetariansk, sterk, veldig krydret eller fritystekt mat burde unngås. I tillegg burde man unngå bakevarer og melkeprodukter. Selv om det er litt kontroversielt anbefaler vi pasienter som lider av astma til å unngå banan, guava, agurk og ananas.

Et gladd med kåljuice på en tom mage kan være fordelaktig. I tillegg anbefaler vi daglig inntak av kanel og å unngå å spise etter kl 19.

Asanaer (holdninger)

Asanaer er nyttige for astmapasienter fordi forskjellige muskler blir presset eller strekt når man praktiserer asana, som hjelper å trekke ut giftstoffer fra kroppen. Asanaer forbedrer også blodtilførselen til musklene som forbedrer muskelfunksjoner og effektivitet, spesielt når det kommer til brystmusklene.

Pranayama (pusting)

Prosessen med pranayama er direkte relatert til pusting. Dermed er pranayama direkte effektivit for astmapasienter. Kontroll av pust resulterer i økt mental kontroll, fjerner spenning i kroppen, hindrer utviklingen av nytt stress og øker effektiviteten av brystmusklene samt hele pustesystemet.

Meditasjon og yoga nidra

Meditasjon og yoga nidra er veldig viktig for astmapasienter. Denne daglige praksisen med avslapping vil hjelpe med å redusere muskelsammentrekning under et anfall. Det mentale presset av anfallet blir redusert og pasienten blir fysisk og mental forberedt på anfall.

Kontakt oss for et personlig program til astma