Prenatal yoga2018-10-05T14:27:28+00:00

Pre-natal Yoga

Det beste en mor kan gjøre for seg selv og for babyen, er å ta vare på hennes mentale, åndelige og fysiske helse gjennom yoga. Følgende poeng på hvordan yoga kan være gunstig er hentet fra Pre-Post Natal Yoga-boken skrevet av min fantastiske lærer Kate Mandlik.

Før unnfangelse

Yoga forbereder kvinnene fysisk, følelsesmessig og åndelig før unnfangelse. Det skaper et positivt miljø for en baby samtidig som den fremmer fysisk og psykisk helse. I tillegg hjelper yoga en kvinne til å overvinne eventuelle barrierer og frykt de kan ha i forberedelsene til å ha et barn. Dette ved å øke det praniske nivået, vitaliteten og åpningen av ulike energiblokkeringer.

Under graviditet

Yoga øker fleksibiliteten, styrker buk muskulaturen som støtter livmoren og baby i ni måneder, som i tillegg hjelper med hensyn til fødselsprosessen. Yoga styrker også ryggraden og muskler i ryggen som legges under mye press under svangerskap. Det forbedrer stillingen og bidrar til å rette opp eventuelle postural defekter som kan komme fra graviditet, som for eksempel høy krumning av nedre rygg som er vanlig. Videre styrker yoga bekkenbunnsmusklene samtidig som de gjør dem fleksible. Ettersom livmoren blir tyngre, blir det lagt mer press på disse musklene og kan forårsake urininkontinens. Dette forhindres hvis disse musklene er sterke.

Yoga lærer kvinner hvordan man slapper av på et fysisk nivå som er nødvendig gjennom graviditet og fødsel, og hjelper kvinnene til å få mer kontroll over hennes åndedrettssystem som igjen forbedrer blodsirkulasjonen og styrker hjertet. Yoga under graviditeten balanserer og regulerer blodtrykk, forbedrer immunitet, forhindrer og lindrer ryggsmerter, bidrar til å fremme en jevn stressfri levering, kan forebygge og avlaste væskeretensjon, benkramper og åreknuter. Yoga bidrar også til at fordøyelsessystemet fungerer bra og kan blant annet hjelpe til med å forhindre forstoppelse.

Yoga under graviditeten øker energinivået, bidrar til å berolige nervesystemet. Det bidrar også til å åpne brystet og skape mer plass, spesielt i siste trimester når livmoren kan presse sterkt, noe som gjør at det kan være vanskeligere å puste. Yoga under graviditet kan bidra til å forebygge og overvinne morgenkvalme. Siden det er en fysisk trening, bidrar yoga også til å holde vektøkningen under kontroll. Fra et følelsesmessig synspunkt hjelper yoga med å fjerne frykt, angst, konflikter, spenning og stress. Den fremmer avslapping og stresshåndtering, følelsesmessig velvære, øker mental fred og ro.
Yoga bidrar til å balansere og stabilisere følelsene som kan være ustabile på grunn av hormoner. Det skaper positive følelser av kjærlighet, medfølelse, takknemlighet, takk og fred, samtidig som du skaper tillit og tro på kroppen.

For baby

Mens du praktiserer yoga, skaper moren en mer fredelig atmosfære og positiv energi for babyen som gjør babyen tryggere. Yoga forbedrer blodsirkulasjonen, fjerner metabolsk avfall og økt næring til babyen under graviditet.

Ta kontakt med oss hvis du er interessert i å vite mer om pre- og postnatal yoga