Meditasjon2018-10-09T09:37:04+00:00

Meditasjon

“Det spiller ingen rolle hvor lang tid du bruker på jorden, hvor mye penger du har samlet eller hvor mye oppmerksomhet du har mottatt. Det er mengden positiv vibrasjon du har utstrålt i livet som betyr noe. “- Amit Ray

Ved å si at vi skal lære meditasjon, ville vi ikke bare  lure våre studenter, men også oss selv. Det er svært få personer som kan lære meditasjon. Det vi kan gjøre er å dele vår kunnskap om forskjellige teknikker som med tid og praksis kan føre til meditasjon.

Tanken har ingen fysisk eksistens, men det er ikke mulig å nekte eksistensen av sinnet. Tanken er ikke i stand til å forbli stabil på et bestemt punkt eller objekt. Det fortsetter å bevege seg med en enorm fart som en ape. For å meditere må man derfor konsentrere seg, og for å konsentrere må man kontrollere sinnet. Det første trinnet med å kontrollere tankene dine er å gjøre det stabilt ved å kontrollere bevegelsene i sinnet. Men dette er den vanskeligste delen på grunn av ustabile sinnet. Og det er det vi deler med våre studenter, metodene som med tiden fører til kontroll over sinnets bevegelser.

Enkel konsentrasjonsteknikk fra Yoga Point:

Forutsetning

Denne øvelsen skal gjøres med tom mage (3 timer etter måltidene og 1 time etter å ha drukket noe form for væske). Du bør ha på deg løse klær og unngå slikt som belte, slips, sko, armbånds etc. Dette bør praktiseres i minst 10 minutter. Omgivelsene og omstendighetene må være behagelige. Unngå forstyrrelser som telefon, klokkeslett eller overflødig lys eller annen forstyrrende omgivelser.

Preposisjon 

Sitt komfortabelt i en lenestol eller sofa. Rett opp bena, men ikke strekk dem. Hold hendene dine løst på stolen eller på knærne og hold fingrene avslappet. Lukk øynene forsiktig. Senk skuldrene og slapp av i kroppen.

Fremgangsmåte 

Slapp av i alle musklene, sakte fra hodet ned til tærne, en etter en. Avslapning av muskler skaper en følelse av glede både i sinn og kropp. Etter hvert som musklene er avslappet blir pusten langsommere og langsommere. Nå fokuser ditt sinn på pusten. Ikke kontroller pusten, men observer den. Etter hvert som pusten blir roligere, blir sinnet rolig. Som sinnet blir rolig og ganske, slapper kroppen av ytterligere, noe som ytterligere reduserer pustefrekvensen og så videre. Etter at forhåndsplanlagt tid forløper, vær oppmerksom på pusten, kroppsdelene, gjør langsomme bevegelser og sakte åpne øynene og komme tilbake til bevissthet.

Les mer om meditasjon

Lær hvordan du stiller tankene dine. Kontakt oss