Hva, hvordan og hvorfor en yogisk måte å spise på

Hva, hvordan og hvorfor en yogisk måte å spise på

Spis for å leve, ikke lev for å spise.

Det er et naturlig instinkt i oss alle for å følge et sunt og balansert kosthold. Det er lagt i oss fra fødselen, fordi kroppene våre og hjernen vil holde oss i live så lenge som mulig. Det er derfor dypt lagt ned i oss hva som er bra og det som ikke er bra for oss. Hvor mange ganger etter en tung middag har vi sverget å spise mindre de kommende dagene. Jeg vet at jeg har gjort det mer enn en gang. Og likevel så velger vi ofte å ignorere kropp og sinnet vårt.

 

Hensikten med mat

Formålet med mat bør sees på før du velger hva du skal spise. Hvorfor trenger vi å spise? For å gi energi til kropp og sinn, øke kroppens motstandskraft og utvikle sinnet. Likevel har så mange av oss glemt grunnen til hvorfor vi spiser. Så mange ganger vi trykker i oss mat, overspiser og overgir oss til mat som ikke gir noe til kroppene våres. Tvert imot gjør det at kroppen vår blir sløv. Vi spiser ikke for å få energi, men spiser kun for smakens og luktens skyld. Så vi å endre dietten våres? Jeg tror at ingen unntagen deg selv, kan svare på det. På grunn av helsemessige årsaker måtte jeg selv gjøre det, men dette er en beslutning du må ta på egen hånd. Tross alt så er det din kropp.

 

Hvorfor

Fordøyelsessystemet er et av de viktigste systemene i kroppen som knytter alle de andre systemene sammen. Et dårlig fordøyelsessystem er kjerneproblemet for mange helsemessige årsaker. En bevissthet om fordøyelsesprosessene og valgene vi gjør i å spise, kan bidra til å oppnå både fysisk og mental balanse, ettersom maten påvirker ikke bare kroppen vår, men også våre følelser, som gir fred og velvære. Fersk mat som passer for sinn og kropp gir dermed lyshet, lykke, glede og øker intelligens. Derfor bør vi helst spise mat som tar minst mulig energi for å fordøye, slik at den gjenværende energien kan brukes til mer produktive bruksområder.

Med hensyn til yoga tror jeg at vi må begynne med det grunnleggende, det viktigste for vår overlevelse, hvis vi ønsker å oppnå noe i yoga. Kosthold og mat er blant disse. Vi kan bare virkelig begynne å leve den fulle yogiske livsstilen når vi har gått gjennom de første lagene av våre behov, ønsker, intuisjoner og instinkter, og forbereder oss på det fysiske, mentale, psykiske og åndelige nivået. Hvis vi prøver å spise sattvic mat så mye som mulig, kan vi sakte forandre kroppskjemien, fornye fordøyelsessystemet og ta bort enhver belastning.

 

Hva

Det finnes ingen spesielle diettregler for de som ønsker å følge en yogisk livsstil, selv om det er mange anbefalinger om at det viktigste er å spise naturlige matvarer og spise med moderasjon. Yoga anbefaler et vegetarisk kosthold, spesielt ettersom det er en forberedelse til de høyere yogaformene. Vegetarismen har blitt funnet å fremme indre ro og harmoni mellom kropp og sinn, mens å spise kjøtt har vært knyttet til indre spenning, sinne, disharmoni og en økning i begjær. Vegetarismen er grunnlaget for et sattvic diett.

Det finnes tre typer mat: Sattvic, Rajastic og Tamastic.

I yoga er sattwa antatt å være den høye kvaliteten på naturen, det som løfter sjelen mot guddommelighet. Et yogisk diett følger ideelt et sattvisk eller rent matholdig kosthold. En balanse mellom frisk frukt, grønnsaker, kokt fullkorn, melk, belgfrukter, nøtter og frø, ved hjelp av en kombinasjon av både rå og kokte matvarer. Disse matvarene øker Sattwa i kroppen fordi de er lette, enkle og leverer alle nødvendige næringsstoffer. De øker vår fysiske og mentale vitalitet, noe som gjør det lettere å oppleve klarhet, lyshet og ro i sinnet.

Rajasic mat er tilberedt med mye olje og krydder. De skaper tyngde og rastløshet i sinnet. Kjøtt og fisk er klassifisert under disse. Løk og hvitløk er også under denne gruppen da de øker begjær.

Tamasic mat er matvarer som er gamle og foreldede. De senker energien og forårsaker latskap. De inkluderer matvarer som ikke er tilberedt riktig eller tygget godt og bearbeidet mat. Forfalt, foredlet og frosset mat har mistet sin praniske energi.

 

Hvordan gjøre endringen

Vanlig praksis med yoga bidrar til å stimulere de naturlige instinktene til å føre en sunnere diett og livsstil. Ja det er sant! Jeg har sett det skje for meg. Yoga endrer vaner, men ikke forvent at dette skjer over natten.

En annen måte å begynne å endre måten du spiser er å være bevisst på det. Når du spiser er det viktig å fylle magen halvfull med mat. En fjerdedel skal stå igjen for vann eller væsker. Det siste fjerdedelen skal stå tomt for fordøyelsen til å finne sted. Denne plassen er nødvendig for at magen skal få bryte ned maten med fordøyelsessaftene. Du kan gjøre et eksperiment for å finne ut hvor mye du trenger å spise. En gang spiser til du har en følelse av å være full, være klar over hvor mye du spiser. Deretter halver mengden mat, dette er kravet ditt. Det bør være nok plass i magen, slik at hvis noen ba deg om å spise et måltid med dem etter at du allerede har fullført måltidet, kan du gjøre det uten å bli dårlig.

Tidspunktet for måltider bør også være planlagt og satt. På denne måten begynner kroppen å frigjøre fordøyelsessekresjonene på et bestemt tidspunkt. Det er viktig å ikke hoppe over måltider slik at kroppen ikke fortsetter å gå i panikkmodus og bestemmer seg for å lagre overflødig fett.

Et annet tips er å endre dietten i henhold til sesongene. Ikke spis importerte matvarer (jeg vet, lettere sagt enn gjort spesielt i Norge, så prøv bare å gjøre ditt beste). Prøv alltid å spise det som er lokalt og ferskt. Hvis du vet din dosha / prakriti, kan du planlegge matvalgene dine ut ifra den (en blogg om doshas kommer snart).

Prøv å ikke spise når du har negative, sinte eller depressive følelser. I disse tilfellene har vi en tendens til å overspise og i tillegg kan hvordan du tenker påvirke fordøyelsen. Du bør bare spise når du er glad og fredfull. Når du spiser fokuser, føl og sett pris på hver munnfull, spis sakte og vær takknemlig for maten som har blitt gitt til deg. Og husk, spis for å leve, ikke lev for å spise.

 

Informasjon fra Kate Woodworth Yogapoint India

 

2018-10-16T12:43:40+00:00

Leave A Comment