Hva er Vipassana?

Vipassana fra en yogainstruktørs synspunkt  

Hvordan jeg overlevde 10 dager med pratyahara (fjerning av sanser) og meditasjon.

Jeg hadde tenkt på å ta en 10 dagers Vipassana kurs for en stund. Jeg elsker å meditere, og det var meditasjon som førte meg til den fysiske delen av yoga. Likevel var ideen om å være stille i 10 dager skummel, da jeg ikke akkurat er den stille typen. Alt jeg visste om Vipassana var at du er stille i 10 dager, og det inkluderer ikke bare verbal, men også ikke-verbal kommunikasjon. Og at du mediterer mye. Lite visste jeg at dette bare var ett lag av hva Vipassana egentlig er …

Uansett hva gamle studenter av Vipassana vil fortelle deg, det er ingen måte for deg å vite hva Vipassana virkelig er før du prøver det. En grunn til det er at det å uttrykke denne erfaringen er verbalt, er bare for begrensende, men også fordi alle opplever Vipassana annerledes. Din personlige erfaring vil trolig være svært forskjellig fra personen som sitter ved siden av deg i meditasjon. Og derfor bør vi aldri sammenligne erfaringene. Dette er årsakene til at jeg ikke vil fokusere her på detaljene om hva som skjer i disse 10 dagene. Og det ville ikke være rettferdig, uansett, da jeg tror at man bør gå inn i opplevelsen uten mye forventning om teknikken til Vipassana. Alt du trenger å vite er at du vil meditere 11 timer om dagen, begynner klokken 4.30 og slutter klokken 21.00. En annen viktig ting du trenger å vite er at dette er den ultimate meditasjonsteknikken, eller i det minste har det vært for meg og alle andre jeg har møtt som har prøvd det. Og etter å ha prøvd så mange forskjellige teknikker i så mange år, er jeg ganske trygg på denne konklusjonen. Så det jeg vil fokusere på her er ikke teknikken, men selve reisen.

Vipassana reisen

Hvis jeg ville velge ett ord for reisen, ville det være helvete! Ja, du går gjennom et lite helvete, eller som Goenka sier: “Det er en dyp kirurgisk operasjon av hjernen din.” Ja det er veldig tøft! Hvis noen ville se på oss fra utsiden, ville det tro at dette stedet var en zombie treningsleir. Faktisk, da dagene gikk, begynte vi å likne zombier, spesielt i måten vi gikk. Selvfølgelig gjorde vi det. Alt du gjør i 10 dager, er å spise (to ganger om dagen) og meditere. Ja, du har også fritid … og det består av 1 time og en halv. Så hvis du har vurdert Vipassana og ikke er sikker på om det er noe for deg, er spørsmålet mitt for deg: “Hvis du hadde bodd i Purgatory hele livet, ville du gå gjennom helvete hvis det var den eneste veien som førte til Himmelen? “Hvis svaret er ja, så er Vipassana definitivt tingen for deg.

Ja veien er helvete, men belønningen … i min erfaring som er nærmeste du kommer til himmelen på jorden. Mange vil fortelle deg at de tre første dagene er de tøffeste. Personlig hadde jeg opp og nedturer, snø og solskinn alle på samme dag, hver eneste dag. Du kan våkne med følelsen av “ja, la oss gjøre dette” for å føle deg helt nede ved lunsj og ønsker å skrike om kvelden, eller omvendt … eller ikke … Noen dager kan være litt tøffere enn andre. Det er så rart fordi i virkeligheten gjør du det samme hver eneste dag, og dermed objektivt burde du føle deg nøyaktig samme måte hver eneste dag. Men det gjør du ikke … som fikk meg til å innse at faktisk det vi føler ikke har mye å gjøre med omgivelsene og omverdenen. Hvis min eksterne verden var nøyaktig den samme i løpet av de ti dagene, hvorfor var jeg for eksempel så irritabel på dag seks? Så her kommer det.   

Hvordan overleve og få det beste ut av de 10 dagene Vipassana retreat?  

1. Vær klar til å spise mindre mat enn du er sannsynligvis vant til. Siste gang du skal spise, blir klokken 11.00.

2. Begynn å kutte middag en uke før retreaten

3. 12 timers sittende i meditasjon betyr mye fysisk smerte. Lær passende strekkteknikker (noen er inkludert i denne bloggen)

4. Finn din sittestilling. Tips: Prøv Baddha Konasana med puter under knærne

5. Kjøp en lotion for muskel- og ledsmerter

6. Gå på tur selv om du føler deg lat

7. Vær oppmerksom på psykisk smerte: Overgi, godta og slipp

8. Yoga og fysisk trening: NEI! Fokus på å lære denne fantastiske teknikken i stedet

9. Kommer tilbake til virkeligheten: Ta ett steg om gangen.

10. Å få telefonen tilbake er en tøft, men husk at det sannsynligvis har ikke noe betydningsfullt endret seg, så prøv å ikke stresse

Mat

Maten var god, men ta hensyn til at siste gang du skal spise er klokka 11.00. Nei det er ikke middag. For de første timene er det noe frukt, men det er det. Ja det er ikke lett, men samtidig er det ikke så vanskelig som man kanskje tror, ​​og det blir lettere som dagene går forbi. Mitt råd ville være å begynne å spise mindre middag noen uker før vipassana. Begynn med å kutte ned på mat og kaffe generelt og kanskje kutte ut middag helt uken før Vipassana.

Yoga og fysisk trening

Dette var utfordrende for meg. Ingen yoga i 10 dager (totalt 12 hvis du teller reisen). Jeg var så redd for at jeg ville miste fleksibiliteten … at jeg ville miste min praksis. Nei det skjedde ikke. Jeg tror faktisk at Vipassana hjalp min praksis. Ja, jeg gjorde 3 surya namaskar den første dagen, men da bestemte jeg meg for at det ikke var riktig å gjøre det. Jeg trengte å fokusere på Buddha teknikken i løpet av disse 10 dagene. Så Yoga: NEI. Men tøying: Selvfølgelig. Og jeg har ett ord for deg, bare ett ord: Ledd bevegelser (kanskje to ord, men The Graduate-sitatet er bare for godt til ikke å bli brukt). I pausene mellom meditasjonssøktene stod jeg å gjorde ankel- og knerotasjonene. Jeg gjorde flekser, utvidelser og rotasjoner hvor det var mulig på kroppen min … mer om kroppsbevegelsene i en video som kommer snart :). I tillegg gikk jeg en time hver dag. Da dagene gikk, ble det vanskeligere å gå. På en eller annen måte blir du litt sløv ved å sitte ned i så mange timer om dagen, og du føler deg ikke så aktiv. Likevel presset jeg meg selv til å gå på tur, og det er jeg glad jeg gjorde. Gåturene klarnet opp i hodet mitt og ga meg en sårt tiltrengt bevegelse til kroppen. Og siden jeg ikke kommuniserte med noen, jeg begynte å koble meg til trærne rundt meg, jeg kunne å føle deres energi og på en eller annen måte kommunisere med dem. Det var bare fantastisk!

Humørsvingninger og smerte

Ja, det vil skje. Det er ingen formel for å håndtere det. Det jeg gjorde var bare å la alt komme opp og ut. Noen ganger ville jeg gråte, men jeg gjorde mitt beste for ikke å reagere på det. Jeg prøvde heller å observere hva som kom opp. Og jeg tror det var på dette tidspunktet at jeg begynte å bli kjent med meg selv for første gang. Dette er smerten i tankene dine … Hva med den andre smerten … den ene av kroppen din? Å ja, jeg hadde smerte. De første fire og en halv dagene ville beina mine sovne og knærne og anklene gjorde vondt. Ryggen min gjorde også vondt, men ikke like mye som nakken min. Noe som hjalp litt var Himalaya balsamen for ledd og muskler som jeg kjøpte i India. Jeg satte den på to ganger om dagen de første dagene og en gang om dagen etterpå. På et visst tidspunkt forsvarte kne- og ankelsmerten og kom aldri tilbake. Dette skjedde på dag fire. Jeg dro til læreren og spurte om jeg skulle endre stillingen for å føle smerte. Tross alt virket det som om alle hadde smerte, og Goenka fortsatte å snakke om hvordan man skal håndtere det. Svaret fra læreren var: “Vi er ikke her for å torturere mennesker”. Jeg trodde det var morsomt … og så prøvde jeg å finne ut hvorfor smerten forsvant … jeg ønsket at jeg visste hvorfor. Kanskje det var stillingen jeg satt i, noe som ligner på Baddha Konasana med puter under knærne og hendene mine på knærne.

Komme tilbake til virkeligheten

Når du begynner å bli vant til å ikke kommunisere, må du gå tilbake til virkeligheten. Og for meg var det det tøffeste av alt. Det betydde å begynne å samhandle med mennesker igjen … og det betydde også å begynne å samhandle med verden. Å være stille er tøft, men når alle begynner å snakke igjen etter 10 dager med stillhet, er det noe annet. Støyen er ubeskrivelig. Så hva gjorde jeg? Jeg løp til rommet mitt … Jeg trengte å gjemme meg fra alt støyen og “behovet” for å være sosial. Men det er ingenting i forhold til det “verdslige samspillet”. Å gi telefonen min fra meg var faktisk enkelt og jeg savnet nesten det ikke i det hele tatt … men å få den tilbake, det var verre. Selv før jeg kom tilbake, begynte jeg å få panikk … faktisk så mye at jeg var på randen til å få magesmerter. Hva om noe hadde skjedd mens jeg levde i en hule? Hva om verden som jeg kjente den hadde gått under mens jeg gjemte meg på dette stedet, og levde et nonne liv? Vel, dette er ikke sunt … nei. Jeg ble bevisst på hvor avhengige jeg er av teknologi og til de øyeblikkelige tilfredstillingene som tilbys av den. Det er derfor siden Vipassana at min nye favoritt mobil innstilling er flymodus så ofte som skjemaet mitt tillater det. Og jeg elsker det!

Konklusjon

Vipassana er faktisk en gjenfødelsesprosess. Fra utsiden forblev kroppen min den samme, men tankene mine ble gjenfødt. Jeg kan ikke tro hvor bevisst jeg har blitt i nesten alt jeg gjør, og hvordan jeg ikke reagerer mer på mennesker og situasjoner som ville ha kastet den gamle Ada ut av vognen. Likevel vet jeg at de 10 dagene bare er en start, og jeg gjør mitt beste for å fortsette med øvelsene og ser frem til å gå tilbake til Vipassana senteret, som frivillig.

Hvis du har spørsmål om Vipassana, bare legg igjen en kommentar nedenfor. Ville elske å hjelpe deg på noen måte jeg kan :).

 

 

 

 

2018-10-13T20:04:00+00:00

Leave A Comment